Podział zamówienia na części – zmiana po nowelizacji ustawy Pzp

Dla przypomnienia większość przepisów znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych weszła w życie 28 lipca br. Podobnie jak obecnie, zamawiający miał prawo do podziału zamówienia na części także przed nowelizacją (art. 82 ust. 2 i 3 ustawy Pzp) dopuszczając złożenie oferty częściowej na jedną lub więcej części zamówienia. Jednocześnie miał możliwość określenia maksymalnej liczby części zamówienia, na które oferty może złożyć jeden wykonawca. W praktyce z ograniczeń takich korzystano relatywnie rzadko. Nowelizacja bardziej to precyzuje. Wspomniany artykuł został zastąpiony nowym (art. 36 aa), zgodnie z którym zamawiający może podzielić zamówienie na części, określając zakres i przedmioty tych części oraz musi określić w ogłoszeniu o zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ), zaproszeniu do potwierdzenia zainteresowania lub ogłoszeniu o ustanowieniu systemu kwalifikowania wykonawców, a także w zaproszeniu do składania ofert lub w zaproszeniu do negocjacji, czyli przed składaniem wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert, czy ofertę można składać w odniesieniu do jednej, kilku lub wszystkich części zamówienia. Zmianą w stosunku do poprzednio obowiązującej ustawy jest możliwość określenia przez zamawiającego we wskazanych powyżej dokumentach maksymalnej liczby części zamówienia, na które może zostać udzielone zamówienie jednemu wykonawcy. Warunkiem koniecznym takiego ograniczenia jest obowiązek poinformowania wykonawców o tym w jednym wymienionych dokumentów przetargowych. Zamawiający ograniczając liczbę część zamówienia, które może zostać udzielona jednemu wykonawcy, określa obiektywne i niedyskryminujące kryteria lub zasady, które zastosuje w celu wyboru, w których częściach zostanie wykonawcy udzielone zamówienie w przypadku, gdy w wyniku przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia jeden wykonawca złoży ofertę najkorzystniejszą w odniesieniu do większej liczby takich części, niż maksymalna liczba, na które może zostać mu udzielone zamówienie. Na rynku publicznym istotna część prowadzonych postępowań o udzielenie zamówienia jest dzielona na części m.in. przy zamówieniach dotyczących dostaw sprzętu informatycznego, medycznego, chemicznego, czy leków. Ideą znowelizowanych zapisów jest sprzyjanie małym i średnim przedsiębiorstwom, które nie są w stanie zrealizować dużych dostaw, nie mają także możliwości otrzymania upustów u producentów i dystrybutorów na poziomie wynegocjowanym przez duże firmy wykonawcze. Kolejnym celem jest zapobieganie monopolizowaniu postępowania przez jednego wykonawcę, czego konsekwencją może być zwiększenie konkurencyjności na rynku. Zamawiający mogą mieć jednak kłopot z określeniem obiektywnych oraz niedyskryminujących kryteriów i zasad, które zastosują w celu wyboru, w których częściach zostanie wykonawcy udzielone zamówienie, a w których nie. Pomocnym rozwiązaniem może być poproszenie wykonawców w ogłoszeniu o zamówieniu lub w SIWZ, aby składając wnioski lub oferty sami wskazywali w formularzach, które części zamówienia są dla nich najistotniejsze.

Nowelizacja wprowadziła także nową zasadę „dziel albo uzasadnij” ujętą w przepisach dotyczących dokumentowania postępowań – protokołu postępowania (art. 96 ust. 1 pkt 11 ustawy Pzp), obligując zamawiających, którzy zrezygnowali z podziału zamówienia na części, do uzasadnienia takiej decyzji.

Powrót