Centralny zamawiający – nowelizacja Pzp – część VIII

Instytucja centralnego zamawiającego (art. 15 Pzp) istnieje obecnie w zamówieniach publicznych, jednak nowelizacja ustawy wprowadza w jej funkcjonowaniu pewne zmiany, rozszerzając zakres zastosowania zamówień centralnych także na jednostki samorządu terytorialnego.
Zgodnie z art. 15b. 1. znowelizowanej ustawy centralnym zamawiającym jest zamawiający, który prowadzi działalność w zakresie:

  • nabywania dostaw lub usług z przeznaczeniem dla zamawiających,
  • udzielania zamówień lub zawierania umów ramowych, których przedmiotem są roboty budowlane, dostawy lub usługi z przeznaczeniem dla zamawiających,
  • pomocniczych działań zakupowych

na potrzeby zamawiających z administracji rządowej, jeżeli zamówienie jest związane z działalnością więcej niż jednego zamawiającego.

Pomocnicze działania zakupowe polegać mają na zapewnieniu wsparcia dla działań zakupowych prowadzonych przez innych zamawiających. Wsparcie ma następować w szczególności poprzez zapewnienie infrastruktury technicznej umożliwiającej zamawiającemu udzielanie zamówień (np. udzielanie e-zamówień), zawieranie umów ramowych, doradztwo dotyczące przeprowadzania lub planowania postępowań o udzielenie zamówienia, czy też przygotowanie postępowań o udzielenie zamówienia i przeprowadzania ich, w imieniu i na rzecz zamawiającego.

Po wprowadzeniu zmian, organ stanowiący jednostkę samorządu terytorialnego będzie mógł w drodze uchwały:

  • wskazać albo powołać podmiot wykonujący działania centralnego zamawiającego albo określić sposób powoływania takich podmiotów,
  • określić zakres działania tych podmiotów,
  • oznaczyć zamawiających zobowiązanych do nabywania określonych rodzajów zamówień od centralnego zamawiającego, udzielenia zamówień na podstawie umowy ramowej zawartej przez centralnego zamawiającego lub objętych dynamicznym systemem zakupów obsługiwanych przez centralnego zamawiającego,
  • określić sposób współdziałania z centralnym zamawiającym.

Istotą tych działań jest zapewnienie większej efektywności, profesjonalizacji udzielania zamówień publicznych oraz zwiększenie konkurencyjności. Niewątpliwymi korzyściami  związanymi z centralizacją zakupów są w szczególności optymalizacja zasobów ludzkich u zamawiających uczestniczących w procesie zakupowym, konsolidacja potrzeb zakupowych oraz wykorzystanie w ramach negocjacji możliwości jakie daje szansa na osiągnięcie większej efektywności zakupowej poprzez ograniczenie między innymi procesów logistycznych.

Zamawiający ma prawo korzystać z usług centralnego zamawiającego posiadającego siedzibę w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej. Do udzielania zamówień objętych dynamicznym systemem zakupów lub udzielania zamówień na podstawie umowy ramowej zawartej przez centralnego zamawiającego stosuje się przepisy obowiązujące w państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym siedzibę posiada ten zamawiający.

Ustawa o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych w zakresie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego przez centralnego zamawiającego wejdzie w życie z dniem 18 kwietnia 2017 roku.

autor: Krzysztof Robacki

Powrót